Historia

Speedy Bros. historiaa

2020

  • Korona vaikutti maaliskuusta alkaen myös SBR:n toimintaan.
  • Suomussalmi rallissa maaliskuussa Tuomo olisi ajanut Opelilla, mutta ralli peruttiin koronan takia viime tingassa.
  • Sara ajoi Opelilla Kemi Sprintin talvella ja Torniossa harrastesprintin syksyllä
  • Sara ja Ira-Maria ajoivat Piippola rallin ja Tornio rallin talvella, syksyllä Kapina rallissa keskeytys ja kausi päättyi kaatoon Juuka Rallissa.
  • Jyrki istui kartturin penkillä Aspegrenin Timon rellussa Tornio rallissa sekä Kapina rallissa Nivalassa.
  • Pimeät Katuautoajot järjestettiin helmikuussa Siikajoen moottoriradalla, osallistujia peräti 34 kilpailijaa.
  • Ajopäivät kilpa-autoille ajettiin Siikajoen moottoriradalla maaliskuussa Siimun kanssa yhteistyössä.
  • Autosuunnistus harjoitusajo järjestettiin Raahessa lokakuussa. Ratamestareina Seppo, Kaarlo ja Mikko Kettunen. Osallistujia oli runsaasti jopa pohjanmaalta saakka.
  • Itä-Suomen autosuunnistus oli yllättävänkin virkeää, Joensuussa kolme ja Kiteellä yksi harjoitusajo, jossa Raimo ja Lasse ajoivat C-luokassa.

2019

  • RalliCup Piippolassa Sara ja Ira-Maria Opelilla Nuorten naisten luokassa. Keskeytys EK3
  • Torniorallissa Sara ja Ira-Maria Opelilla. Keskeytys EK2.
  • Ajopäivät maaliskuussa Siikajoella. Sara ajoi.
  • Katuautoajot kahesti talvella Siikajoella.
  • Rallisprint helmikuussa Siikajoella, SBR hoiti ajanoton.
  • Autosuunnistus kilpailuissa kolmessa ajettiin kilpaa kahella autolla. Pohjanmaalta tuli menestystä pyttyjä ja puukkoja.
  • Kallaveden ST-Ajo SM CUP, oltiin ratamestarina sekä nolla-autoissa.
  • Autosuunnistus harkkareita tehtiin muutamia Pohjois- sekä Itä-Suomessa.
  • Toimitsijoina oltiin ralleissa ym.
  • Katsojina vähän joka puolella.

2018

  • Piippola Rallissa Sara ajoi naisten luokan voittoon, kartturina Tuomo. Jyrki oli kartturina Aspegrenin Timon Rellun kyydissä.
  • Tornioralliin kartturiksi Sara sai Ira-Marian. Sonkajärvellä kyydissä oli Seppo.
  • Keuruu ralliin Viinikan Tero pyysi kartturiksi Ira-Marian.
  • Ira-Maria pääsi myös ratin taakse tutummassa lajissaan jokkiksessa. Lähinnä Lapin kisoja, Yöttömän Yön JM Kolarissa, Poikkinaintiajot Pellossa ja Nuuskakaira JM Pellossa.
  • Useissa ralleissa ja sprinteissä oltiin toimitsijan tehtävissä.
  • Speedy Bros järjesti ensimmäiset Katuautoajot Siikajoen Moottoriradalla maaliskuussa. Tapahtuma onnistui ja mediaakin oli paikalla.
  • Autosuunnistus kisoja ajettiin ja parin kisan tekemisessä oltiin mukana. Soramäen Hannun muistokisa Soranajo järjestettiin kesällä Oulussa ja oli samalla seuramme ensimmäinen järjestetty kilpailu.
  • Kallaveden ST-Ajo SM/CUP Kuopiossa syksyllä, ratamestarina Lasse, tuomarina Seppo. Cup nollassa Late ja Jouni. Cup osakilpailu voiton nappasivat Kake ja Jykä.
  • Nokialla ajetussa Cup päätös osakilpailussa Kake ja Jykä ajoivat kolmanneksi ja olivat sarjan kakkosia.
  • Autosuunnistus harjoitusajoja ajettiin ja tehtiin. Pohjois-Pohjanmaalla Seppo oli ratamestarina kolmessa ja Lasse Itä-Suomessa viidessä ajetussa. Kaksi jouduttiin perumaan osallistujien vähyyden vuoksi.

 2017

  • Sara ajoi ensimmäisen rallinsa Lieksassa Opel Astralla, kartturina toimi Tuomo-isä. Sen lisäksi Sara ajoi Torniossa rallisprintin ja Nivalassa rallispecialin.
  • Autosuunnistuksessa tiimiläiset olivat aktiivisia kilpailijoita sekä harkkareiden tekijöitä. Kake ja Jykä ajoivat Suzukilla tiimin ensimmäisen Cup-osakilpailuvoiton toukokuussa Härmässä. Kauden päätteeksi Kake ja Jykä nousivat B-luokkaan, joka on myös tiimiläisten ensimmäinen luokkanousu autosuunnistuksessa. Luokkavoittoja tuli autosuunnistuksessa tiimiläisille aiempia vuosia runsaammin; Late ja Jouni voittivat C-luokan Oskarin Yöajossa, Seppo ja Pertti voittivat C-luokan Ritolassa ja samassa kilpailussa Kake ja Jykä voittivat B-luokan. Lasse sai houkuteltua Karjalaisen Pekan kuskiksi Riihimäen Talvieksytykseen ja yhteispeli jatkui syksyllä kolmessa kisassa ja tuotti jopa tulosta eka pyttyjen muodossa Hyvinkäällä, kun ajoivat C-luokassa neljänneksi. Uusia as-karttureita, Pistemaan Kari ja Antti, yritetty sisäänajaa harkkareissa.
  • Toimitsijoina olemme olleet sprinteissä, ralleissa ja jokkiskisoissa.
  • Tuloksellisesti ehkä kauden kovimmasta suorituksesta vastasivat autosuunnistuksen SM-osakilpailussa Lapualla maaliskuussa Kake ja Jykä sijoittuen SM-luokassa viidenneksitoista ja A-luokassa kuudenneksi.
  • Maaliskuussa hankittiin uusi domain speedybros.fi ja avattiin uudet nettisivut.
  • Kalustoissa tuli uudistuksia ja muutoksia. Tumen Opel Astra sai ensikasteensa. Lasse osti Sepolta sinisen Suzukin. Seppo osti tilalle valko-mustan Suzukin. Kake ja Jykä ostivat Soralta Subaru Justyn.
  • 17.12.2017 pidettiin Speedy Bros Racing ry:n perustamiskokous. Jäsenet valitsivat hallituksen ja puheenjohtajaksi valittiin Seppo Vainikainen.

2016

  • 2016 vuonna ajettiin harjoitusajoja ja toimittiin eri tehtävissä monissa kilpailuissa. Kilpailuiden ajaminen jäi vähemmälle. Lähinnä ajettiin autosuunnistusta, muiden lajien jäädessä vähemmälle. Siviiliauto-rallia oltiin järjestämässä ja ajamassa kilpaa talvella Siikajoella. Jouni ajoi kaksvetoisten voittoon, Lasse tuli toiseksi, Tuomo kolmanneksi.
  • Pohjoisessa ajettiin autosuunnistus-harkkareita, Itä-Suomessa Lasse oli tekemässä useita harkkareita. Lisäksi käytiin ajamassa Pohjanmaa AS-Cupia Kauhavalla. Lasse kävi myös Riihimäellä lukemassa yhen harkkarin RAV-Toyotan kyydissä.
  • Tiimiin saatiin myös uusia harrastajia: Lauri Vainikainen as-kuski, Jimi Vainikainen as-kartturi.

2015

  • Kausi alkoi Automobile-rallylla Kiteeltä, jossa Lasse ajoi siviiliautolla neljä EK:ta rallia. Kalustona oli Golf, kartturina Pekka Patrikka, tuloksena luokassa sija 4/10. Maaliskuussa tiimiläiset olivat järjestämässä samantapaista Siikajoella.
  • Jokkiksessa tiimin ainoa edustaja Ira ajoi muutamia kisoja, sijoittuen joissakin kärkikolmikkoon.
  • Kolmessa sprintissä oli tiimin porukkaa toimihenkilöinä.
  • Autosuunnistusta ajettiin ympäri Suomea useissa kisoissa. Paras menestys tuli Alavudelta CUP-osakilpailusta, jossa Seppo ja Tomi olivat kakkosia ja Kaarlo ja Jyrki kolmosia. Tomille kisa oli eka AS-kisa.
  • AS-harkkareita ajettiin ja järjestettiin jälleen useita Pohjois- ja Itä-Suomessa. Kahdessa AS-kisassa olimme isossa roolissa niiden järjestelyissä, NEZ-Kemissä ja SM/CUP Liperissä.
  • Syyskuussa Seppo kävi tutustumassa ja ajamassa autoslalom kisan Jyväskylässä siviilisuskalla.

2014

  • Ira ja Sara ajoivat jokkista talvella yhden kisan, jonka jälkeen Ira jäi tauolle, Sara ajoi koko kesän useita kisoja, ja pääsi useasti semeihin. Tuomo ajoi pitkästä aikaa muutaman kisan ja menestystä tuli parin kolmossijan muodossa EVK:ssa.
  • Rallissa ja sprintissä oltiin talkoissa muutamassa kisassa.
  • Autosuunnistus kisoja ajettiin ja järjestettiin. Oulaisissa Paratiisi SM/CUP kisassa oli vahva tiimin panos järjestelypuolella, lisäksi Joensuussa ja Oulun seudulla useita harkkareita laitettiin pystyyn. Keväällä Naantalissa kävivät seikkailemassa Lasse ja Patrikan Pekka yhen CUPin ja harkkarin verran. Yli 10 tunnin Pohjanmaankierros oli c-luokassa Kallen ja Sepon näytöstä, ykkösiä olivat, vitoseksi tuli Tuomo ja Jyrki. Älyvapaa AS harkkari Kuopiossa voittoon ajoivat Puhakan Olli ja Lasse.
  • Alue 1:sen autosuunnistuksen aluemestaruus oli Speedy Brosin juhlaa: Kuskeissa Kaarlo voitti, Tuomo kakkonen, karttureissa Seppo voitti, Jyrki oli toinen.

2013

  • Sara aloitti jokkisuransa talvella Alkkulan Jäällä, Sara ja Ira ajoivat runsaasti jokkiskisoja ja menestystä tuli kohtuudella, Opel oli kauden auto.
  • Sprinttiä ajoi Jyrki Siikajoella. Omun jässäreissä Jouni H voitti katuautosprintin ja Kake oli toinen.
  • Autosuunnistuksessa tiimin osallistuminen oli jälleen vilkasta, Seppo ja Keski-Korsun Pertti kävivät voittamassa Lapualla c-luokan. Pohjoisessa tiimiläisiä oli parissa kisassa ajamassa ja järjestämässä. Harkkareita ajettiin ja järjestettiin yhteensä pitkästi toistakymmentä. Joensuussa Lasse järjesti eka kertaa valikkosuunnistuksen ja pari pyöräsuunnistusta. Kausi oli siis tiimin osalta jälleen vilkas.

2012

  • Autosuunnistus piti olla kisailujen puolesta välivuosi, mutta kuudessa kilpailussa oli tiimiläisiä ajamassa. Kaksi kisaa tiimi oli järjestämässä muiden aktiivien kanssa, Vesipekan lenkki ja 1. Vierestäohi ajo SM , molemmat Raahessa. Kake ja Hannu voittivat aluemestaruuden ja olivat Hanaa! sarjassa toisia. Jyrki ja Jaska kiersivät useita kisoja etelässä.
  • AS-harkkareissa tiimiläiset olivat ajamassa ja järjestämässä Oulun, Raahen ja Joensuun seuduilla.
  • Sprintissä oltiin Siikajoella ratatuomareina. OMU:n jässäreissä Tuomo kävi kovaa voittotaistelua katuautosprintin voitosta.
  • Jouni taisteli rallisankarikisassa kolmanneksi.
  • Jokkiksessa Ira ajoi sekä akk:n kisoja että racea. Kauden ensimmäinen voitto Iralle tuli Merilappi JM:ssä. Kisoja Iralle kertyi kauden aikana reilusti toistakymmentä.
  • Offroadissa Toni, Jyrki ja Tuomo kävivät Paratiisioffissa seikkailemassa.

2011

  • Tiimiin tuli bemarin tilalle historic-sumppi, jolla Jyrki ajoi kaksi sprinttiä ja Kalle ja Timppa ajoivat Pohjola-rallin moottoririkkoon saakka. (Oli 10. Pohjola-ralli Kallelle kilpailijana.)
  • Autosuunnistus alkaa olla tiimissä kovassa nousussa. Olimme järjestämässä neljää harkkaria, ajettiin useita harkkareita ja kansallisia. Seppo ja Jyrki napsivat tähän mennessä nousupisteitä kaikista ajamistaan as-kisoista, paitsi siitä yhdestä Riihimäen Syyseksytyksestä, joten pistesaldoksi jäi näin pistettä vaille nousu B-luokkaan. Otettiin vastaan kutsu järjestää vuodelle 2012 AS-SM kisa.
  • Jokkiksessa Ira sai alleen  600 ja 850 fiiatit, joilla tuli naisten luokassa tulosta, tähän mennessä kolme voittoa ja useita podium sijoja.

2010

  • Kalle hommasi Suzukin ja ajoi Timpan kanssa menestyksekkäästi muutaman rallin. Suzuki meni myöhemmin myyntiin, ja Escortti vaihtui 325 Bemariin, jolla ajeltiin vain omaksi huviksi.
  • Ira ajoi vuoroin naisten ja nuorten luokassa ja ensimmäistä kertaa myös vw:llä ja fiiatilla, kiitokset auton lainoista myös Reväs Racingille.
  • Autosuunnistukseen satsattiin enemmän, Seppo ja Jyrki ajoivat ensimmäisen SM-osakilpailun ja lisäksi kaksi kansallista. Sepon ja Jyrkin lisäksi Lasse ja Raimo ajoivat Rannikon ajon Vaasassa. Jouni aloitti aaässän. Maikki aloitti aaässän. Autosuunnistuksen harkkarin kartat piirrettiin ensimmäisen kerran itse ja olimme myös järjestämässä muutamaa harkkaria.

2009

  • Ira ajoi useita jokkiskisoja.
  • Rallirintamalla hiljaista. Keskityttiin as-harkkareihin ja yhteen as-kisaan, Simpsiön sekoitus jossa kävivät ajamassa Seppo ja Jyrki.

2008

  • Ira aloitti jokkiksen nuorten luokassa.
  • Seppo ajoi Suzukilla muutaman rallin, karttureina Ilkka ja Jyrki. Rallissa ja sprintissä yleisen pisteet täyteen. Escorttia ulkoilutettiin parissa talvirallissa.
  • Autosuunnistuksessa Seppo ja Jyrki sekä Kalle ja Lasse ajoivat Eikan polun ja Yöttömän Yön ja lisäksi harkkareita.
  • Syksyllä järjestimme ensimmäisen AS-harkkarin, Raahessa. Autosuunnistusinnostus Raahessa alkoi.

2007

  • Sepon uusi Suzuki valmistui ja luokkavoittoja ralleissa ja sprinteissä tuli useita.
  • AS:ää opeteltiin lisää. Kalle ja Lasse ajoivat kolme as-kisaa, Seppo ja Jyrki ajoivat ensimmäisen as-kisan, Tervalenkin.
  • Jokkispuolella Tuomo ja Jyrki ajeli Escorteilla.

2006

  • Pohjola-rallissa tiimiläisiä kolmella autolla, Seppo ja Kaarlo trophyissä vuokra-Skodalla, Tuomo ja Toni historiceissa laina-Sprinterillä ja Jyrki ja Jaska escortilla B-junnuissa.
  • Jokkista ajettiin useamman auton ja kuskin voimin jälleen.
  • Autosuunnistus tuli kuvioihin mukaan myös.

2005

  • Sepolla vaihtui kalusto kilpailukykyisempään Suzukiin, ja alkoi kärkituloksia tulla ralleista, kunnes Hyvinkään SM-rallissa etunavan katkettua raju ulosajo, ja uuden korin rakentaminen alkoi. Tuomo ajoi Pohjolassa luokkavoitolla itsensä yleisen lisenssin omistajaksi. Kaarlo kartturoi myös historic-Toyotassa (Sprinter 1200-71).
  • Jokkistakin harrasteltiin. Jaana ajoi ensimmäiset jokkiskisat nuorten luokassa.

2004

  • Seppo ajeli ralleja pitkin suomea, Jyrki kokeili escorttia jossain kisassa.
  • Jokkiskalustoa oli monenlaista, Ladoja, Starletti, Datsun, Volvoa, Escortteja ja Ascona.

2003

  • A-junnuissa Tuomo jatkoi alitehoisella(163hv) escolla Kaarlon kans, ja B-junnuissa Seppo ja Jyrki kiersi kisoja Suzkalla. Tuusniemi-rallissa oltiin eka kerran neljä veljestä samassa kisassa. Escortti kaatui komeasti nypyn jälkeen ja Suskasta meni vetoakseli viimeisellä pätkällä luokkajohdosta, mutta tiet on jäänyt mieleen, oli ne niin hienot ja nopiat.
  • Jokkista ajettiin taas kesä useamman auton voimin, Tuomo otti ensimmäisen EVK-luokan voiton Raahesta. Arja ajoi myös jokkista samoilla autoilla.

2002

  • Foortilla jatkettiin muiden härnäämistä talviralleissa, paras sijoitus A-junnuissa yk 4. ja luokkavoitto minuutilla seuraavaan(Pohjolaralli). Loppuvuonna Seppo möi Sarletin ja hankki ensimmäisen trophy-Suzukin (vakio GTI).
  • Taidettiin ajaa jo jokkistakin kesällä.

2001

  • Nyt oli opittu escortin vinkeet ja tulostakin tuli, mm Tunturi-rallin B-junnujen voitto, Oulun F-Cupin luokkavoitto ym. Tuomolle nousu A-junioreihin.

2000

  • Escortilla ajettiin kaikki? pohjoisen rallit, keskeytyksiä ja tekniikkamurheita piisasi omiksi tarpeiksi. Starletille tuli kans kisoja mukavasti Sepon ja Jyrkin toimesta.

1999

  • Pohjois-Suomen sprinttejä kierrettiin ahkerasti LadaStarletilla, ykköskuskina Tuomo.
  • Rallin puolella Kaarlo kartturoi yleisessä luokassa GT-corollan kyydissä useamman kisan. Loppuvuonna LadaStarletti siirtyi Sepon omistukseen ja Tuomo ja Kaarlo hankki RS2000:n escortin.

1998

  • Speedy Bros Racing Team perustetaan. Tiimi rakentaa Pohjois-suomen ensimmäisen ladan tekniikalla kulkevan sprintti-starletin.

1997

  • Kalustona lada, kuskina Tuomo, kartturina Kaarlo, ajoivat Tyrnävä- ,Pohjola-, Kemi- ja Oulurallin.

1996

  • Tuomo ja Kaarlo hankkivat ralli-ladan jolla Tuomo katkaisi pitkän ajotauon Syöteajoissa.

1994

  • Tuomo kartturoi neliveto 323 mazdan kyydissä KEC-rallin ja Kostamus-rallin.

1991

  • Tuomo ja Arja ostivat Sumbeam Avengerin. KEC-ralli, Tuomo ajoi, Lasse kartturoi. Monena-sprint Tuomo ajoi. Lassen treeni reissulla avengerin kone posahti ja koneremontin jälkeen sumppi myytiin etelään. Lasse kartturoi syksyn Pohjola-rallissa toisen sumpin kyydissä. Seppo sai ajokortin.

1990

  • Veljesten ensimmäinen kilpailu oli KEC-ralli, kalustona lada, kuskina Tuomo, kartturina Lasse. Kaasari ongelmaisena maaliin kuitenkin pääsivät. Kisan jälkeen lada kärsi muutamasta ulosajosta ja päätyi lopulta Lumijoen kaatopaikalle.

1989

  • Lasse sai ajokortin, osti veljesten ensimmäisen ralliauton, melekeen vakio Ladan.

1988

  • Tuomo sai ajokortin, ajokokemusta oli jo monelta vuodelta jäältä ja metsäautoteiltä. Autojakin oli ehtinyt olla useampia.