Tarinoita

Lakian Ajot AS SM 4.3.2017
Lasse Vainikainen

Kisaraportti SM-luokka nro 50, Seppo Vainikainen-Lasse Vainikainen, Suzuki. Kisa oli meille eka kerta kun istutaan kisassa samassa autossa ja samalla myös eka SM-kisa. Seppo oli tosin lukenut yhden SM-kisan vuosia sitten. Viime syksynä ajoimme Sepon kanssa kaksi harjoitusajoa Pohjanmaalla, joissa päiväharkkarin kartturina toimin minä ja illalla Seppo. Eli kolmas kerta samassa autossa. Joten lähtökohdat tulevaan SM-kisaan oli että lähdetään harjoittelemaan, nauttimaan kisasta ja Lapuan reissusta.
Tavoitteena oli saada tietysti mahdollisimman ehjä suoritus ja pysyä vauhdillisesti suunnilleen muiden mukana. Tulostavoitetta ei varsinaisesti ollut, mutta oletimme ajavamme A-luokan häntäpäästä laskettuna sijoilla 1-7. Tavoitteet onnistuivat sikäli, että maalisiirtymällä olimme iloisia kuinka hyvin olimme onnistuneet, useista paikkauksista ja sekoiluista huolimatta. 10 puuttuvaa reittiasemaa oli ok, ehkä pieni pettymys miten ja missä ne oli tullut, kahdella jaksolla 9 puuttuvaa ja kaikki 10 puuttuvaa ennen taukoa eli päivän valolla.

Lähdöstä, ABC Lapua, saatiin yksi A4 kokoinen kartta, jolla siirryttiin JRT 1, joka jakoi karttoja seuraaville peltopyörityksille.

Eka jakso ajettiin pellolla, jossa oli korkeuseroja ja liukkautta sen verran että jotkut ylämäet mentiin just ja just ylös, mutta uusinta vauhtia ei kuitenkaan tarvittu. Heti alkuun ajettiin väärää uraa, paikattiin, ja sitten lähti kulkemaan kohtuudella. Vauhtia pystyttiin pitämään sen verran kuin Suzukilla pystyi niissä olosuhteissa ajamaan. Paikkaamisia ei ollut paljoa ja kaikki kyltit löytyi.

Toinen jakso ajettiin kahdella pellolla, ja osoittautui meille todella haastavaksi, varsinkin eka pellolla jouduttiin paikkaamaan useasti, eikä toinen peltokaan puhtaasti mennyt. Jaksolta puuttui 6 reittiasemaa, eli tämä jakso meni umpisurkeasti.

Kolmas jakso oli lyhyt siirtymä kartanjaolle.

Neljäs jakso alkoi heti todella surkeasti. Oltiin aiemmin jo ohitettu useita autoja, jotka pääsivät nyt kiinni heti jakson alussa kun tehtiin pellon keskellä ison rapakon kohdalla täydellinen kartalta tippuminen ja sen hakeminen kesti muutaman minuutin. Kyltit löytyivät kuitenkin muuten hyvin, mutta juuri ennen jattia päärynänmuotoisessa lenkissä oikaistiin houkutuskyltille, kuten olivat myös suurin osa muistakin tehneet.

Viides eli ympyräjakso, auratut urat oli ympyränmuotoisia, joita oli sisäkkäin useita ja viisto- ja poikkiuria siellä täällä. Ympyrälenkkejä ajettiin monesti eri ja samoista kohdin. Kartat oli heti kättelyssä haastavan näköisiä. Viimeiseltä pisteväliltä meiltä, kuten joiltakin muiltakin, puuttui kolme perättäistä kylttiä. Joku on saattanut oikaista, mutta meillä on sellainen muisti- ja mielikuva että ajettiin viiva, mutta ollaan ajettu se väärin. Tämän jakson päättyessä meiltä puuttui 10 reittiasemaa ja kisan loppuosuudelta ei siis enää puuttunut yhtään.

Kutosjakson eka pelto alkoi meillä ihan mukavasti, jollaista menoa oli meillä luvassa tauon jälkeen. Pellon jälkeen siirryttiin metsätietä moottoriradalla, joka sujui myös kohtuudella, lukuunottamatta yhtä harhaan ajoa, joka maksoi lähes minuutin. Jakson lopussa oli tarvetta jo sisävalolle, jonka kuski nappasi päälle, otsalamppu oli vielä takapenkillä repussa…

Taukojakso ABC Lapua ja join kahvit ja juteltiin kilpakumppaneitten kanssa ja meillä oli todella hyvä fiilis. Viimeistään tauolla oli jo pimeää.

8 jakson pelto sujui pääosin mainiosti, Seppo ajoi reittiä pitkin ja minä kartalta varmistelin ollaanko vielä reitillä. Vauhti alkoi olla kovaa ja tuntui että mitä lujempi vauhti, niin sitä paremmin sujuu.
Yks yli sulle heti mulle kaks yli kolmannesta mulle heti sulle reunaan asti sulle uukkari jne… nuottia tuli ja vauhti oli nopeinta mitä as-historiassani mun kartturoimassa autossa se on ollut.

Me ei käytetty trippiä pelloilla ollenkaan, varsinkin kun niitä ei ole laisinkaan, mutta iltajaksojen kartoista oli vähemmän pyyhitty polkuja, joka auttoi meitä paremmin valitsemaan oikean uran ja rehellisesti sanoen meidän numerolla ajettaessa jälkiä oli jo niin paljon, että kyllä ne antoivat monesti luottoa että sinne pitää mennä kun on muutkin menneet… Vaihtopisteet teetti kuitenkin suurimman hankaluuden, varsinkin kun karttapaperikin vaihtui, eli siinä on vielä opettelemista, jota jo loppukisassa hiukan yritin harjoitella paremmalla tatsilla.

9 jakso oli laajoja kierroksia pellolla. Hyvin pysyttiin reitillä ja eteneminen oli todella mukavaa.

10 jaksolla oli monenlaista koukeroa, mutta ei se meitä hidastanut, tällaista se pitää ollakin, kun kerran tultiin SM-tasolle ajamaan. Mitä pitemmälle ilta meni, niin sujuvuus ja vauhti meillä parani, mutta ilman paikkauksia ei oikeestaan mistään jaksosta selvitty.

Viimeinen jakso ja kartta. Pientä piperrystä kartalla, vauhti piti heti puottaa alas ja yrittää tihrustaa edes jotenkin, että päästään reitti läpi ja sitten maaliin. Reitti löytyi muutamalla paikkauksella, kyltitkin tietty sitten löytyi.

Maalisiirtymä, ja meillä fiilis mahtava, kisa oli sujunut odotettua paremmin, eli ei oltu viimeisenä yksin jossain pellolla, vaan oltiin pysytty muiden mukana oikein mainiosti ja joillakin pelloilla vauhti oli todella kovaa, mutta tuli se stoppikin yleensä, viimeistään siinä vaihtopisteessä piti pikkuisen himmailla…

Mahtavan kisan olivat Lapualaiset tehneet ja ammattitaitoa kuvastaa se että eka auraukset oli aloitettu viikko ennen kisaa, kun aiemmin ei lunta ollut.

Tulokset kun tuli seinälle, niin meidän tiimi sai olla iloinen, sillä Kaarlo ja Jyrki sijoittuivat A-luokassa kuudenneksi ja SM-luokan 15. Me oltiin A-14. ja SM-23. Lisäksi tiimin kolmas autokunta Lauri ja Jouni ajoivat C-luokan kolmanneksi.
Kiitos järjestäjille hyvin järjestetystä as-kisasta !!!

Lasse Vainikainen


Tekno-Trailer AS SM CUP 5.9.2015
Lasse Vainikainen

Kisaraportti

Kisakeskuksena toimi Shell Ylämylly, Liperissä. Kilpailuun oli ilmoittautunut 27 kilpailijaparia. CUP-luokassa lopulta oli lähtijöitä 8 paria, kahden peruutuksen myötä, kaikki 8 tulivat maaliin. SM-luokassa reitille lähti 17 paria, joista maalin näkivät 13.

Klo 16:00 lähti ensimmäinen CUP-luokan kilpailija. Kolme ensimmäistä pisteväliä oli molemmilla samat. Pistevälillä 1-2 RT 46 löytyi cupilla melko hyvin, kartasta oli asfalttitien pätkä pyyhitty pois. Pistevälillä 2-3 tultiin isolta tieltä vasemman liittymän kohdalta ysikymppi oikee penkkaa pitkin ja heti ysi vasen jossa RT 72 jäi cupissa viideltä pois. Sitten suoraa muuntajaa kohti, jonka kohdalta takapiikki oikee kohti porttia, RT 25 jäi yheltä pois. Seuraava pisteväli ajettiin vauhdikkaalla moottoriradalla ja heti perään mentiin metsittyneelle vanhalle parkkipaikalle, jossa pienet lenkit ja JAT 1.

SM-luokassa neljällä puuttui RT 72. SM ajoi moottoriradalla kaks pisteväliä.

Pisteväli 6-7 tarjosi tarkkaa suunnistusta, jossa kaksi herkku kylttiä. RT 59 oli pitkän suoran päässä, jonka puolenvälin jälkeen piti olla tarkkana ettei ota mutkaa oikealle ja jatka päätietä, vaan piti mennä ihan tikkusuoraan, mutta siihen olikin ilmestynyt tukkipino, jonka kuitenkin pystyi lähietäisyydeltä kiertämään vasemmalta puolen ja heti tukkipinon jälkeen oli taas suoralla linjalla. RT 67 löytyi kun kaartoi päätieltä hiukan vasemmalle, kohti lentokentän aitaa, jonka vieressä kulki kärrypolku, päätie oli tältä kohdin häivytetty.

SM RT 59 ja RT 67 puuttui molemmat yhdeltä kilpailijalta.

Tähän mennessä oltiin ajettu ratamestari Olli Puhakan tekemää reittiä. JAT 2 jälkeen tauolle asti oli pääasiassa ratamestari Lasse Vainikaisen tekemää, paitsi JAT 7- JAT8 oli Ollin ja Lasse yhteistyötä.

JAT 2  jakoi lisää karttoja, kymppitonnin kartalla ajettiin eka pisteväli vauhdikkaita metsäteitä, sitten jakson lopussa oli polkuhässäkkä, jossa 5 reittiasemaa.

SM ajoi kymppitonnilla yhen lenkin enemmän ja sitten samaan polkuhässäkkään , jossa hakivat eri viivalla lähes samat kyltit kuin cup.

Seuraava jakso ajettiin sota-aikaisella lentokentän varapaikalla, joissa myös vanhoja monttuja, jotka oli toimineet lentokonesuojina. Paljon polkuja ja pusikoita, lisäksi alue muuttui viimeisinä päivinä ennen kisaa koko ajan, kun metsäkoneet tekivät harvennuksia, kartanpiirtäjä ei pysynyt mukana, joten saattoi olla jopa niin että kartalle piirretty polku ei enää metsässä näkynytkään,  cup ajoi alueen ohuesti läpi muutamalla kyltillä, jotka löytyivätkin hyvin.

SM reitti oli hiukan pitempi ja kävi alueella jossa cup ei käynyt ollenkaan, jossa olikin tarkkaa ja hidasta suunnistusta. Sitten siirtymä Jaamankankaalle.

JAT 5 jakoi lisää karttoja. Oltiin armeijan entisillä alueilla. Seuraava jakso oli molemmilla luokilla samankaltainen, muutamalla eroavaisuudella. RT 83 jäi cupilla pois kahdelta, vasemman himmeän polun kohdalta piti ottaa takapiikki, parikymmentä metriä aiemmin pystyi tekemään samankaltaisen muodon väärällä uralla. Sitten muutamia lenkkejä, joissa useita polkuvaihtoehtoja ja sitten tultiin panssariesteen luo, jossa RT 85, joka tuotti jo hankaluuksia monelle, cupilla kartta oli helpompi, joten se jäi pois vain kolmelta, mutta SM-luokassa sen löysi yksi pari, kyltti oli panssariesteen kivien välissä. Sitten vielä molemmilla yksi oma kyltti ja JAT 6.

Seuraava jakso oli cupilla lyhennetty, silti kolme kylttiä, ei kuitenkaan suuria hankaluuksia.
SM ajoi tällä jaksolla useita pistevälejä, vauhtia sai pitää jos alusta kesti röykytyksen.

Seuraava jakso alkoi siirtymisellä kohti ampumahiihtostadionia, ison tien ylitys ja polku radan varresta löytyi yllättävän hyvin. CUPilla lyhyt jakso, jossa kyltit löytyi hyvin. SM reitti kulki hiukan pidemmän ja vaikiampi maastoisen lenkin, jossa RT 75 tuotti suurimmalle osalle hankaluuksia, kyltti löytyi kun ajoi sähkölinjan alle asti ja otti sieltä takapiikin, jonka muodon suunnilleen pystyi tekemään parikymmentä metriä aikaisemminkin joka kuitenkin johti jopa kahdelle väärälle uralle, joista kuitenkin jatkui takaisin oikealle reitille.

JAT 8 ja sen jälkeen matka jatkui Judinin soramontuille. Molemmilla samat kyltit, hiukan eri viiva. RT 59 oli kahden kasan välissä ja kaikki löysivät, sen jälkeen heti ison kasan kulman takana AT 1, joka yllätti kuulemma monet, vain cupilla kuitenkin joitakin mainittavia ennakoita. JAT 9 ja tauolle Uuron ABC-huoltoasemalle.

JAT 10 jakoi lisää karttoja. Alueena Utran montut, johon reitin oli suunnitellut ratamestari Lauri Vatanen. Alue sisälsi perinteistä soramonttua, joissa isojakin kasoja ja aakeeta laakeeta ja metsäaluetta, joissa sai olla tarkkana.  Molemmilla luokilla ihan oma reitti ja useita eri RT-asemia. CUP sai ajaa jakson vielä valoisassa, joka näkyy myös osittain siinä että puuttuvia ei ollut paljoa, ja osittain johtuu myös siitä että tarkimmat kyltin paikat oli SM reitillä. Tähän asti SM oli ajanut valoisassa ja puuttuvia asemia oli vielä vähän, nyt alkoi kuitenkin pimeä, tämä jakso osoittautui haastavaksi. Pistevälillä 52-53 RT 26 oli pienen pusikon suojassa alueen rajassa tolpan vieressä, oli helppo kiertää vierestä. Pisteväli 53-54 sisälsi neljä RT asemaa, jotka kaikki olivat enemmän tai vähemmän hakusessa. Pistevälin 55-56 lopussa tultiin samaan kohtaan missä RT 26 oli, kakspuoliset kyltit ja nyt ajettiin toiselta suunnalta tolpan viereen, jossa RT 50. Jakson viimeinen pisteväli 56-57 sisälsi kymmenen kylttiä. A-lenkillä RT 36 löytyi pusikon välistä, jonka jälkeen piti ottaa ysikymppi vasen kiinni pusikossa, helposti ajoi hiukan yli tielle jossa otti saman muodon, jolloin jäi löytymättä kisan vaikeempiin kyltteihin kuulunut RT 29. Ei ollut helppo seuraavakaan, RT 48 oli pusikossa, johon ratamestari oli avannut muitakin aukkoja kuin oikean reitin. RT 17 oli vasemman puolen alueen rajassa kiinni, jonka oikella puolen oli pientä kasaa ja pusikkoa, joita kartalla ei näkynyt. Viimeinen RT 58 ennen JATtia oli rinteen nenän päässä pienen pusikon suojissa.

Sitten siirtymä kohti mertalampea, jossa JAT 12 jakoi kisan loput kartat. Jakson alun kyltille RT 90 asti oli suunnitellut ratamestari Lasse Vainikainen. CUP sai ajaa alkujakson vielä hämärän rajamailla, mutta loppujaksolla jo pimeä laskeutui ainakin suurimmalle osalle. Molemmat luokat ajoivat nyt mertalammen alueen ohuesti läpi, lopussa muutama kyltti, RT 93 jäi SM-luokalla kuudelta kilpailijalta. RT 90 jälkeen alkoi ratamestari Olli Puhakan suunnittelemat reitit aina JAT 15 asti. Sitten oli Ollin ja Lassen yhdessä suunnittelma jakso JAT 16 asti, jonka jälkeen maaliin asti oli Lassen tekemä.
RT 14 piti ottaa päätieltä aina oikealla polulle asti ja siitä ysikymppivasen, kymmenen metriä aiemmin oli metsäpolku jolla saman muodon pystyi tekemään alussa, CUPilla puolet hukkasi kyltin, SM:llä kaksi. Sitten osin huonokuntoista metsätietä , jossa salainen AT 3, johon ei kuitenkaan kukaan kerinnyt ajallaan. Sitten soramontulle, jonka cup ajoi viistonnisella ja SM kymppitonnisella. RT 15 ja RT 33 puuttui joiltakin, sitten tuli RT 26 molemmilla luokilla, CUPissa puolet löysi sen, SM-luokassa vain yksi löysi, piti ottaa alueraja kiinni ja ajaa aluerajan kulmaan asti, josta kääntää ysikymppivasen kivien väliin, jossa maan rajassa kyltti. SM-luokan pistevälillä 68-69 oli kolme kylttiä, joiden löytymisessä oli hankaluuksia. RT 47 piti ajaa oikealle lähtevän tien kohdalle josta takapiikki vasen ja kaartaen vasemmalle vasemman vallin (jota ei kartassa näy) ja oikean matalan rinteen väliin ja taakse, josta edelleen kaartaen vasemmalle ja sitten oikaista suoraksi oikean rinteen mukaisesti ja kyltin jälkeen ysikymppi vasen rinnettä alas (jota ei näy kartassa)  takaisin aukiolle. Sitten reitti jatkui aina risteykseen jossa oli y-haara, mutta kumpaakaan tietä ei pitänyt ottaa, vaan piti ajaa vielä vasemmalle kahden kantokasan pusikkoiseen väliin, oikean puoleinen kantokasa ei näkynyt tässä kartassa. Sitten matka jatkui kaartaen vasemmalle aina alueen peränurkan kasojen taakse valliin asti, matkan varrelta oli kartalta poistettu muutama kasa ja rinne. RT 87 löytyi kun ajoi rinteellä olevaa tietä vähän matkaa ylöspäin ja kasan jälkeen otti ysikympin vasemmalle.

Seuraava jakso alkoi montulta, molemmilla luokilla sama reitti jokkisradan portille asti. Jakso pyörittiin jokkisradalla ja SM kävi myös lenkit vanhalla parkkiksella. Vauhdikas jakso, pimeys ja sade kuitenkin hidastivat matkaa. CUPilla kyltit löytyi, SM-luokalla useita kylttejä joita kaikki eivät löytäneet. SM kartoissa olikin joitakin kohtia häivytetty. JAT 14 oli sprinttiradalla. Toinen jakso tällä alueella jatkuikin sieltä. RT 43 kartingradan aidan vieressä jäi löytymättä osalla CUPilaisista. Molemmat ajoivat sekä vanhalla parkkiksella että jokkisradalla useita pistevälejä. Kylttejä puuttui sieltä täältä, virhepisteitä tuli paljon kuitenkin siitä että aikaa paloi. JAT 15 oli pitkän suoran lopussa.

Vielä oli edessä yks JAT. CUP hieman oikaisi SM reittiin verrattuna, viimeinen pisteväli sisälsi CUPilla yhden oman kyltin ja SM otti samalla alueella kaks kylttiä, CUP teki jälkiä takapiikki vasempaan tielle, jonka jäljet johtivat SM –luokkalaisia harhaan, sillä heidän reittinsä kulki kymmenen metriä takempana samanlain takapiikki vasempana, perusteena kuitenkin oikean puolen tolppa, jolta käännös tehtiin. RT 48 jäi neljältä löytymättä.

JAT 16, jonka jälkeen molemmilla samat kaks pisteväliä, joista molempien oli tarkoitus näyttää siltä että kisa oli tässä, että nyt siirrytään jo maaliin. Heti kuitenkin kun lähdettiin viimeiseltä JATilta isolle tielle, niin mitalla noin 220m oli matkaa käännökseen, noin 120metrin kohdalla oikealle lähtevä asfalttitie ei näkynyt kartalla, kuitenkin reittiviiva vei vasemman liittymän ohi noin 40m jota pystyi käyttämään perusteena. RT 68 löytyi heikon polun varrelta ja jäi usealta CUPilaiselta löytymättä. Viimeisenä oli RT 57, joka löytyi hyvin , huolimatta siitä että siinäkin kartanpiirtäjä oli käyttänyt pyyhekumia tarkasti. Nämä kyltit ei kaikilla kuitenkaan löytynyt ihan heittämällä, vaan hakuja tehtiin sen verran että jotkut hiukan myöhästyivät maalista.

Kisan järjestelyt onnistuivat erittäin hyvin, kaikki tehtiin hyvässä yhteishengessä. Harmittavin asia oli kuitenkin vähäinen osallistujien määrä. Budjetti näyttäis jäävän kuitenkin hiukan plussan puolelle, joten seuramme pystyy jatkamaan harkkareiden järjestämistä ja lajin harrastamista muutenkin. Ajomääräyksessä luki maalin kohdalla että uusi lähtöaika noin 5 vuotta, mutta jos osallistuja määrä ei arvokisoihin siihen mennessä nouse, niin pitää varmaan vitosen perään lisätä yks nolla. Joensuun seudulla on minun näkövinkkelistä todella hienot maastot autosuunnistukselle. Nytkin ajettuja alueita voi jatkossa ajaa monella eri tavalla, nähtiin monesta alueesta vain pintaraapaisu. Ehkä tarkimmin koluttiin jokkisradan ympäristö. Meillä on näiden lisäksi hyviä alueita, jotka sopivat harkkareihin. Ens vuosi ajetaankin pelkästään harkkareita, mutta niihinkin on tarkoitus panostaa niin että tulee olemaan jokunen pitempikin harkkari. Että tervetuloa ajamaan jatkossakin Joensuun seudulle!

Lasse Vainikainen


PRP Racing AS SM CUP 7.2.2015 Lapua
Lasse Vainikainen

Kisan lähtöpaikkana toimi Lapuan ABC. Oltiin ilmoittauduttu cup-luokkaan. Kuskina Pekka Patrikka, Konsas, kartturina Lasse Vainikainen, Konsas, autona minun etuvetoinen VW Golf, jossa ei trippiä. Luokassa osallistujia oli 12 paria. Me lähdettiin yhdentenätoista liikkeelle nro:lla 22. Lähtöaika 16:12. 2min ennen lähtöaikaa eka kartat ja emit leimaus. Eka vaihtopiste oli mittis. Seuraava lyhyt pätkä JRT:lle. JRT jakoi 11 karttaa lähtöajalla. Pisteväli 2-3 ajettiin 1:10000 , no pari eka mutkaa meni ok, mutta sitten tapahtui jotain, eka kyltin jälkeen tultiin pellon reunaan jossa oli joku kontti, no sitä ei ollut kartalla ja sekoitin sen jotenkin kartalla olevaan ja nyt ei sitten passannu mitenkään, kierrettiin ainakin kolme kertaa kartalla oleva iso navetta tai lato ja ajettiin eka kyltille aina uudestaan ja haettiin ja haettiin, no lopulta 5-6 minuutin jälkeen alko passaamaan että tuo yks lato pitää kiertää…joo ois pitäny sittenkin ajaa sisään latoon, ois ollu MRT. oli lato pyyhitty kartalta ja sen vieressä oleva kontti oli taas piirretty. Kisa alkoi ainakin surkeesti L. No, unohettiin alku ja jatkettiin reippaasti matkaa, nyt alkoi jo sujumaan, ajo oli kuitenkin välillä vähän liiankin reipasta ja urilla pysyminen ja kartalla pysyminen oli siinä ja siinä J. Ajettiin 9 pisteväliä 1:5000 kartoilla pelloille auratuilla urilla , jossa oli yks leveempi ura ja sen ympäri pienempiä uria. Oltiin  1. jakson selvästi hitain, löydettiin kuitenkin muut RT:t paitsi se MRT, jota ei vissiin löytänyt cup-luokassa monikaan. Peli oli kuitenkin avattu, muut cupilaiset oli karannut jo fyysisesti monen minuutin etumatkaan, joten ainakin saatiin toistaiseksi ajaa rauhassa hännillä. Toinen jakso alkoi kahella pistevälillä joilla siirryttiin seuraaville pelloille. AT ennen peltoja. 4 pisteväliä nopeaa peltopyöritystä, mutta ei sujunu kovin mallikkaasti, tipuin kartalta muutamaan otteeseen ja otettiin uusiksi puoli peltoa kierrettyä takaisin missä oltiin vielä kartalla. Kaikki RT:t löyty , mutta oltiin jälleen selkeästi 2. jakson hitain. 3. jakso alkoi 1:20000 kartalla jolla siirryttiin seuraaville pelloille, ennen peltoja kartta vaihtui 1:5000 , ja oli metsätiellä leima, sitten käännyttiin pellolle ja siellä olikin salainen AT, joka ajettiin niin että oltiin hiukan toista minuuttia myöhässä. 4 pisteväliä 1:5000 kartoilla peltopyöritystä, jossa oli myös hiukan metsään aurattuja uria , jotka oli jakson hitain osuus ainakin meille kun vielä ilman pohjapanssaria ajettiin. Pari kertaa taiettiin taas kierrellä peltoa uusiksi mutta ei nyt ihan mahottomasti kuitenkaan, kyltit löyty kaikki ja oltiin 3. jakson 9. nopein. Sitten siirryttiin lyhyesti seuraaville pelloille, jaksolle 4. Ilman trippiä kuitenkin mentiin sukkana pellolle, jossa oli 4 pisteväliä 1:5000 kartoilla, joista oli jotakin pyyhittykin, mutta haistettiin kuitenkin oikiat urat ja ei tällä kertaa paikkailtu, jakso oli lyhyt mutta sujui meiltä kuitenkin hyvin, oltiin jakson hitain , mutta ei jääty kärelle enää paljookaan ja edelleen kaikki kyltit löytyi. Jaksolla 5 oli taukoa 20min. Nähtiin tauolla kaks muuta cup-luokan autoa, eli sen verran paljon oltiin muista jälessä. Taukoon mennessä kuitenkin puuttuvia ainoastaan MRT. Tauon jälkeen siirryttiin 5. jakson loppuun JAT 5:lle, joka jakoi 5 karttaa. Ilman trippiä kun ajettiin niin pisteväli 37-38 (1:20000)  loppuminen oli meille hieman arvoitus ja kun vaihtui pisteväli 38-39 joka oli 1:5000, niin mentiin hiukan ohitse noin 100m, eiku uukkari ja takas ja arvattiin oikia liittymä, että tuolla on muitakin , eiku sinne, siinä sählätessä sitten liittymään rakennettu lumipenkka hässäkkä kätki meiltä eka kyltin nro 69. loppupistevälistä olikin peltoa 1:5000, meni ihan ok. Pistevälillä 39-40 kun käytiin rakennusten välistä lenkki ja tultiin rakennusten välistä takaisin pellolle, käännyttiin ysikymppi oikeelle ja heti oli vastassa y-haara, josta olisi pitänyt ottaa oikian puoleinen ura, no vauhtia oli hiukan liikaa ja kartturi hidas päättäämään kumpi ura, niin otettiin sitten keskimmäinen, jossa ei ollu uraa vaan yli puol metriä lunta , siinä sitten nopeasti ulos, lapio takakontista ja hommiin , no jokunen minuutti lapioitiin, niin takaa tuli SM-0-auto joka hinas meidät aika nopeesti penkalta pois. No sitten taas nopeesti autoon ja eka etittiin kartat kun oli ne jonnekin viskannu ja sitten jatkettiin matkaa. Päästiin joku sata metriä ja muutama mutka siinä välissä niin eiköhän loivassa vasurissa vasen penkka alkoi imeä golffia peremmälle…siihen sitten pysähyttiin, kartturi taas nopiaa ulos, työntö taaksepäin ja irti lähti. Takas autoon, taas oli kartat jossain huisin kuikassa. No, matka jatkui jakson 6 loppuun JAT 6:lle. Paskasti mennyt jakso, ku unohin vielä merkata kilpailukorttiin tuloajan jatilla niin , saldona jaksolta ylivoimanen viimenen sija, kaks kiinnijäämistä, yks puuttuva RT ja puuttuva jat merkintä 300vp. Eli ei naurattanut. 7. jakso oli sitten tien toisella puolen taas uusia peltoja. Pyöritykset meni ihan kohtuuella, mutta jonnekin jäi sitten RT 26, oltiin 7. jakson 9. nopein, tai meidän tapauksessa pitäis kyllä puhua koko ajan hitaudesta J. Jakso 8 alkoi 1:20000 kartalla jossa välissä pari pisteväliä 1:5000, pari lenkkiä, sitten pienille pelloille, joissa 6 pisteväliä 1:5000 kartoilla. Jakson kyltit löydettiin, oltiin 8. jaksolla 8. nopein. Eteneminen meni kohtuuella. 9. jakso oli vain lyhyt etappi JAT9:lle , mutta ilman trippiä ja keskittymällä johonkin muuhun kuin kartan lukuun , niin otettiinpa Jatille menokin uusiksi, ei kuitenkaan myöhästytty. JAT 9 jakoi 5 karttaa. Jakso 10 alkoi pitkillä pelloilla, 1:5000 kartoilla, kaks ekaa pisteväliä ok, mutta sitten välillä 59-60 eka lenkki väärinpäin , no paikattiin, mutta sen jälkeen kartalta putoaminen keskellä peltoa, no tähän mennessä oltiin jo kämmätty sen verran paljo että ei innostuttu paikkaamaan, joten, eiku pellon nurkkaan ja sieltä kiinni ja taas jatkettiin, no sille oikasulle jäi sitten RT 20. Oltiin 10. jakson peräti 6. nopein, mutta se yks puuttuva… Siirryttiin jaksolle 11, jossa oli oikein mukava pieni alue jossa puitakin , ihan ok lähti , mutta pistevälillä 65-66 b-lenkki ajettiin väärinpäin, joka kyllä huomattiin lenkillä vielä ollessa, mutta nyt alkoi olla jo taisteluväsymystä, vielä kun SM-0-auto hiillosti jo samalla alueella , niin eipä innostuttu enää paikkaamaan. No, sille lenkille jäi sitten RT 77. Jaksotuloksia ku sitten kattelin niin olinpa jo yllättynyt ku 11. jakson sijoitus 3. nopein, mutta tietysti se yks puuttuva… Jakso 12, siitä oiskin kerrottavaa, osan jätän kertomattakin, mentiin jonnekin moottoriradalle, joka eka kierrettiin 1:5000 kartalla pistevälillä 68-69, alueen kiertävä tie oli kapea ja urissa piti pysyä jotta pysyi tiellä, joo, sitten yks ysikymppi ja yllättäin golffi imaisi vasuriin ja siellä oltiin, nopeasti hyppäsin taas ulos, kartat viskasin taas minne lie… Yritin työntää taaksepäin, no ei mihinkään, sitten lapiohommiin, kohta tuli kuitenkin tuomareiden subaru, eiku köyttä kiinni, ensin taaksepäin, ei mihinkään, sitten eteenpäin, ei mihinkään, sitten kohta tuli SM-0-auto joka oli jo meidät kerran auttanut penkasta takaisin urille. Eiku taas köyttä kiinni ja nyt oli ukkojakin työntämässä, ei sitten vieläkään mihinkään, no joku , tais olla 0-auton kuski hokas että nostetaan perä tielle ja sitten uus hinaus yritys, no lopulta lähti. Aikaa paloi ainakin 10-15min.  Sitten muka taas nopeesti eteenpäin, juu , kartat olin taas viskannu jonnekin , ajettiin kuitenkin  aluetta kiertävää tietä eteenpäin kun perässä tuli SM-0, lopulta kartat löytyi penkkien välistä. No kisa alkoi olla jo lopussa, oli enää pikku lenkit, no sitten vielä sekoiltiin että oltiin jo ihan pihalla, jätettiin pari pisteväliä sitten ajamatta, jäi RT:t 15 ja 02 . Sitten JAT:lle 12. Pieni tupakkitauko isolla tiellä, sen tupakin aikana samalle jaksolle kurvas jo SM-kärkiparit. Että ei ihan jääty jalkoihin. 20:49:45 leimattiin maali ABC:llä Lapualla. Noin 4 tuntia ja 40min oltiin reitillä. Viimeiseen kiinnijäämiseen asti olin jopa koko ajan hyvillä fiiliksillä, mutta se oli jo sitten liikaa, ei naarattanu…. No, kuitenkin oon tyytyväinen siihen että autossa oli kisan ajan hyvä tunnelma ja yhteistyö kuskin ja kartturin välillä sujui hyvin, vähillä sanoilla mentiin eteenpäin ja aika useasti oikiasta paikastakin. Kuitenkin kun ottaa huomioon että kisa oli kuskin ja kartturin vasta toinen yhteinen kisa, ja muutenkin molemmilla nuita kisoja ei montaa oo tullu viime vuosina, niin täytyy kuitenkin kokonaisuuteen olla ainakin kohtuu tyytyväinen. Kisan järjestäjille suuret kiitokset vaivannäöstä ja mielestäni onnistuneista järjestelyistä!

Lasse Vainikainen


Paratiisin AS SM CUP 00-auto
Lasse Vainikainen

00-auton näkövinkkelistä. Ajettiin Tuomon kanssa Jyrkin subarulla cup-luokan nollana. Tuomo kuskina, minä kartturina. Olin aikaisin Oulaisten nesteellä, join sämpylä kahvit, kävin sitten jokkisradalla seuraamassa kyltitystä. Sitten ruokailu ennen kisaa nesteellä. Saatiin kirjekuoressa kylttikartat, ajomääräys ja kilpailukortit. Lähdössä Jyrki leimas meidän emitin ja sitten menoksi. Harvinaista herkkua minulle oli se että trippi oli ja se vielä toimi ja olipa vielä jalkanollaus. Lisäksi oli Gopro incar kamera, joka laitettiin päälle vasta pyöritysten alkaessa ja muistaessa. Maaseutuajelua ensimmäiset noin 40km Alpualle jossa alkoi soramonttupyöritykset. Ei ollut kylttejä kylvetty alussa. Jatilta leimaus ja pyörityksille ihan ok lähti , vauhtia pidettiin kuin ois ajettu kisaa, vaikka olihan meillä parikymmentä minuuttia etumatkaa cup-luokan kilpailijoihin. Pientä sekoilua koko ajan , sen paljasti karmeasti kamera, vaikka tuntui että olisi mennyt kohtuu hyvinkin. Jaksolla pyörittiin sorakasojen ympärillä ja metsä poluilla ja oli siinä jattejakin välillä. Kartanluku kuitenkin hiukan parani kisan edetessä. Juu sitten se meidän tärkein tehtävähän oli ajaa oikea reitti ja tarkistaa kyltit, yhtä kylttiä nro 71 hallien pihalla jossa oli romua paljon ei löydetty, ajettiin kaikki kolme väliä hitaasti ja yritettiin katsoa kylttiä , ei sitten missään vaikka karttaan oli merkattu tähän kyltti , no jatkettiin matkaa. tauolla ilmoitettiin kilp.johtajalle Sepolle tästä ja hän soitti purkuautoon ja he kävivät tarkistamassa, kyllä se kyltti siellä on paikallaan. No, kotona katsoin kameralta todistajan kanssa, ei löydy kylttiä. tämä oli meidän mysteeri. Alpualta lähdettiin kohti taukoa, hups heijaa vaihde ei mee päälle, no saatiin onneksi korjattua, matka jatkui. Tauolla kahvit ja odotettiin niin kauan että ensimmäinen cup -luokkalainen tulee taukoa pitämään, sitten jrt ja matka jatkui kohti sahan aluetta. Sahalla kierrettiin halleja ja lautakasoja nyt sujui hyvin kun kuskikin oli sitä mieltä. Sitten seuraava jakso joka oli Irvan moottorirata, meille mahtava jakso ja kaikki sujui tosi hyvin ja vauhtia pidettiin, oli hauskaa. Jatilta lähettiin sitten otettiin eka se 00 ja sitten paikattiin että pitäis olla vielä toinenkin kyltti ja löydettiin 14 joka oli aika mainiossa paikassa 15m jatilta. Sitten ajeltiin kohti maalia, käytiin hakemassa matkalla yks at louhoksen pohjalta. Viimeistä jaksoa Paratiisissa ei ajettu, kun mun tehtävä oli hoitaa viimeinen kartanjako jatti. Siinäpä se aika kului rattoisasti kun autoja tuli peräkanaa. Mukava oli kaikin  puolin koko päivä ja poltetta itelle ja Tuomolle tuli että pitäis päästä itekin vielä kisailemaan. Kiitokset kaikille jotka osallistuivat kisailemaan ja kisan tekoon. Omasta näkövinkkelistä oikein onnistunut kisa ja päivä.

Lasse Vainikainen


Armonlaakson ajo 10.5.2014
Lasse Vainikainen

Lähdettiin Joensuusta perjantaina 9.5. , yö oltiin kaverin luona Lopella. Lauantai aamuna lähdettiin kohti Auraa ja Amazing Auranmaan harkkaria. Ajettiin harkkari  joka jatille reilusti ennakossa, löydettiin kuitenkin kaikki rastit. Kävihän se lämmittelystä päivän päätähtäintä Armonlaakson ajoa varten. Klo 15.46. oli lähtö Armonlaakson ajossa. Kalustona country golf , tällä kertaa etuvetoisena. Kuskina Pekka Patrikka ja kartturina minä. Oltiin eka kertaa samassa autossa. Syötiin ennen lähtöa absilla hyvin. Lähdössä saatiin yks kartta jossa siirtymä eka jrt:lle ja mittis josta ei meille ollut erityistä hyötyä kun trippi ei ollut toiminnassa eikä keskinopeusmittaria autossa ollut. Toka jaksolla oli sorakasoja ja peltouria, nopeatempoinen jakso, onnistuttiin löytämään kaikki reittiasemat, oltiin 9. nopein cup-luokassa. Tässä vaiheessa jo huomasi että yhteistyö kuskini Pekan kanssa sujuu erinomaisesti ja pystyttiin pitämään vauhtia ja keskittyminen molemmilla oli huipussaan. Kolmas jakso alkoi siitä mihin toinen päättyi, ensin pari vauhdikasta lenkkiä, sitten nyppylän yli varsinaiselle jaksolle, ja mitäs nyt tehdään, AT odotti nyppylän takana, eiku sinne, ei sittenkään , kartassa on selvä oikominen ohi AT:n ja niin tehtiin 2 sekunnin miettimisen jälkeen…en anna plussia tälle jäynälle!!! jotkut nimittäin ottivat AT:n ja ylimääräinen AT sitten rankaisi 600pistettä, huh huh!
Itse jakso olikin jo tarkempaa suunnistusta, liejuista oli paikoin,ja mäkistä, yhessä jyrkässä alamäessä liuttiin puuhun, piti käydä työntämässä, siinä meni minuutti öbaut, heti perään jäätiin suttaamaan yhen pienen nyppylän taakse, taas ulos autosta ja työntämään, siinä menikin jo pari minuuttia öbaut. Kylttejä tuli välillä väärinpäin vastaan se tarkoitti sitä että tänne tullaan myöhemminkin ja kisan lopussa näin tehtiin. Joissakin kohtiin piti varulta ottaa pari kylttiä kun oli niin lähekkäisillä urilla ja vauhdissa ei ruvettu empimään. Kartat edelleen selkeitä ja perusteet löyty, ois voinu olla enempikin haastetta kartturille, mutta eiku meno jatkui. Jakso 3 , oli odotettavissa at ja mentiin se nollille kun se sitten oli, sen jälkeen muutaman hallin kiertoa nopeesti ja oltiin jaksolla 6. Jakso 4 , siirtymän oloista menoa jrt:lle ja sieltä pyörimään halleja ympäri, nopee jakso , pari minuuttia oltiin myöhässä ku arvottiin muutaman kyltin kohalla liikaa, sijoitus jaksolla 13. Jakso 5, sisälsi taukoa 15min, jrt:ltä sitten kartat kouraan ja tosi nopea ja lyhyt pyöritys, ajettiin nollille, sijoitus 1. viiden muun nollille ajaneen kanssa. Jakso 6, soramontuille mentäessä at joka oli ”tiedossa” mutta kriittisellä hetkellä unohettiin pysähtyä ja rankaisua tuli 54pistettä, jälleen vauhdikas jakso, paljon sorakasoja, kartat piti meille riittävän hyvin kutinsa, meno oli sujuvaa, mutta pari kertaa tökkäs pahasti ja niissä menetettiin aikaa molemmissa puol minuuttia niin tuloksena jakson 14. sija. Jakso 7, alkoi loikottelulla jrt:lle, siitä sitten samalle alueelle kuin 3jakso, uria oli tullut jaksolle kovasti kun m ja a luokka olivat ajaneet jo toista kertaa alueella. Liukkaampaa oli kuin eka kerralla, ja se huomattiin, monessa kohtaan oli vaikeuksia etenemisessä jos vauhti pääsi tippumaan, mutta edelleen kaikki sujui hienosti ja sujuvasti, oli tarkkoja paikkoja, kartat oli hienot, joissakin kohtii auto kolisi oikein kunnolla kun vauhdilla ajettiin huonoihin kohtiin, sitten pyörityksen toiseksi viimeisellä pistevälillä tuli tiukka u-käännös betonimöhkäleen kierto, vauhti pysähtyi hetkeksi ja siinä liejussa oltiin, yritettiin pukata , tunkattiiin lautoja renkaan alle, yks pari kävi työntämässäkin, ei mihinkään, noin puoli tuntia meni siinä, eräs golf tuli ja kysyi tarvitaanko apua, kyllä tarvittiin ja saatiin hinausapua, plussat golfin miehistölle, miinukset niille kolmelle katselijalle jotka kävivät 5metrin päässä katsomassa kun ähkin ja puhkin työntäen autoa , mutta apuja ei tullut, en kyllä pyytänytkään, mutta silti… Tässä kiinnijäämisessä meni sitten vesipumpun ja ohjaustehostimen remmi poikki ja lämmöt nousi, päätettiin vain etsiä jatti ja ajella maaliin, otettiin siinä jattia ettiessä joku väärä kylttikin mukaan. Kiinnijäämiseen saakka oltiin löydetty kaikki reittiasemat ja oli ollut minun kaikkien aikojen paras kisa, mutta aina ei voi voittaa ja siinä ajellessa jatille ohitettiin kaikki kyltit mitkä ois pitänyt ottaa ja yks mrt, joten tuloksissa oli viis puuttuvaa , vaikka ite laskin maaliin tullessa kuus, no jommat kummat laski väärin, enpä vaan ehtinyt keskittyä tuloksiin sen kummemmin kun autossa oli tekemistä eli remonttia. Suuret kiitokset kilpailunjohtajalle joka haki kotoaan muutaman remmin ja yks niistä passas vesipumpulle ja päästiin kohti yöpaikkaa Loppea. Koneen yks korvakko oli rikki ja heilutti moottoria vaihtaessa, mutta varovaisella ajolla päästiin Lopelle puolenyön aikoihin. Aamulla nesteeltä uus melkein sopiva remmi niin saatiin ohjaustehostinkin toimintaan. Sitten kohti Joensuuta, siinä aikaa jutella kisan meiningistä, tyytyväisiä oltiin omaan osuuteen siihen kiinnijäämiseen saakka ja järjestäjien touhuun koko kisan ajalta. Aika vähän kisoja ajaneena en osaa verrata niin kauheesti muihin kisoihin , mutta minä ainakin oli tyytyväinen karttoihin.